We zijn gesloten van 5 t/m 18 augustus

4.5/5

Zoek

Zoeken
4.5/5
99% beveelt ons aan
12 specialismen
55 jaar expert
Online adviesgesprek
Vorige
Volgende

ZO HAAL JE HET BESTE UIT DEZE CORE-OEFENING: DE PLANK

Planken is een welbekende manier om je buikspieren te tonen – maar dat geldt uiteraard alleen als hem correct uitvoert. Als je deze zes regels hanteert, plank je altijd goed.

Gebruik je handen

De meesten van ons doen een plank waarbij de druk vooral op de polsen komt te staan. Om te zorgen dat je je gewicht beter verspreidt en je hele lichaam activeert, is het beter om je handen in elkaar slaan en samen te knijpen. Of leg ze plat op de grond voor nog meer uitdaging. Het gebruiken van je handen tijdens de plankoefening zorgt ervoor dat alle grote spiergroepen geactiveerd worden – je plank wordt er moeilijker, maar ook effectiever door.

Rol je schouders naar achteren

Door in de plankpositie je schouders af te rollen naar achteren, beperk je het gebruik van je bovenste nekspieren tijdens de oefening. Hierdoor voorkom je niet alleen nekpijn, maar is de kans ook groter dat je de plank langer vasthoudt.

Span je bilspieren aan

Door je bilspieren goed hard aan te spannen, sta je stabieler tijdens je plank. Ook voorkomt het onnodig buigen van je onderrug, waardoor je buikspieren in hun meest rechte positie getraind kunnen worden.

Zet je voeten in positie

Je kunt spelen met de afstand tussen je voeten wanneer je plankt; hoe verder je je voeten uit elkaar zet, hoe makkelijker de oefening wordt. En vice versa, uiteraard.

Adem in naar je buikholte

Wanneer je naar je buik toe inademt, om vervolgens krachtig uit te ademen via je mond, kun je de oefening langer volhouden.

Verander de hoek van je lichaam

Kan je iets meer uitdaging aan? Probeer dan de hoek van je lichaam te veranderen – schuif je ellebogen wat verder van je lichaam af (naar voren) en volg de rest van de bovenstaande regels. Gegarandeerd meer resultaat.

HET EXPERTISECENTRUM VOET & BEWEGING

Hier vind je alles op het gebied van soepel en gezond bewegen. Je kunt bij ons terecht met een gerichte voet- of bewegingsklacht, voor een algehele check up van je loop- en bewegingspatroon, preventie en het verbeteren van je sportprestaties.

Je krijgt een expertteam om je heen dat intensief samenwerkt aan een snelle en doeltreffende oplossing. In dit team zitten onder meer register-podologen en podotherapeuten, fysiotherapeuten, medische pedicures, diëtistes, orthese- en hulpmiddelenspecialisten, gezondheidstrainers en runningtherapeuten, aangevuld met medisch specialisten op gebied van bewegen en sport.

Loopanalyse

Wil jij effectiever bewegen en beter presteren? Of wil je weten hoe je blessures kunt voorkomen? Maak dan een afspraak voor een uitgebreide loopanalyse.

Lees meer

Alle voet- en enkelzorg onder 1 dak

Afspraak maken?
Bel, mail of kom langs!

E-mailadres

Telefoon

Adres

Expertisecentrum voet & beweging
Ceintuurbaan 22
8024 AA Zwolle