4.5/5

Zoek

Search
4.5/5
99% beveelt ons aan
12 specialismen
55 jaar expert
Gratis hardloopspreekuur
Gratis hardloopspreekuur
Previous
Next

Pijn in je hielen

Pijn aan de hiel ontstaat meestal door irritatie van de pezen tussen de hiel en de bal van de voet, bekend als fasciitis plantaris. Deze aandoening wordt vaak veroorzaakt door overbelasting, zoals overgewicht, hardlopen, wandelen of langdurig staan.

Hoewel pijn aan de hiel vaak wordt aangeduid als ‘hielspoor’, is hielspoor eigenlijk een veelvoorkomende verkalking van het peesblad door langdurige overbelasting, niet altijd gepaard gaand met pijn.

Andere oorzaken van hielpijn kunnen schade aan het vetkussen van de hiel, reuma, zenuwbeknelling, slijmbeursontsteking, achillespeesproblemen, knellende schoenen en zelfs breuken (zoals stressfracturen) van het hielbot zijn.

Jongens tussen 8 en 12 jaar kunnen sporadisch last krijgen van een pijnlijke knobbel aan de achillespees, bekend als calcaneus apofysitis of de ziekte van Sever.

Hoe vaak komt het voor?

Irritatie van de pezen tussen de hiel en de bal van de voet (fasciitis plantaris) komt vrij vaak voor, vooral bij mensen met overgewicht, een staand beroep, of veel loop- of stapactiviteiten. Het vertegenwoordigt 80% van de gevallen van hielpijn, waarbij de helft van de mensen met fasciitis plantaris ook een hielspoor heeft.

Hoe kun je het herkennen?

De pijn bij fasciitis plantaris bevindt zich in het midden van de voet en wordt vaak ervaren als een brandende pijn direct na het opstaan, die gedurende de dag afneemt. Bij belasting van de voet neemt de pijn weer toe, vooral op de gevoelige plek in het midden van de onderkant van de hiel.

Hoe wordt het vastgesteld?

De arts zal de hiel onderzoeken om de exacte locatie van de pijn te bepalen en kan voetbewegingen uitvoeren om te zien of de pijn in bepaalde houdingen wordt uitgelokt. Bij fasciitis plantaris kan een voelbare knobbel aanwezig zijn. Als de oorzaak van de pijn niet duidelijk is, kan bloedafname en beeldvorming zoals röntgenfoto’s of echografieën nodig zijn.

Wat kun je zelf doen?

Rust is essentieel, vermijd overmatige belasting van de pijnlijke voet en geef jezelf voldoende tijd voor herstel. Het herstel kan enkele maanden duren, hoewel de pijn vaak vanzelf verdwijnt.

Het aanbrengen van een warm of koud kompres op de pijnlijke plek kan verlichting bieden. Daarnaast kan het voorzichtig stretchen en soepel maken van de voet, zowel bij het opstaan als overdag en voor het slapengaan, helpen bij ontstoken pezen.

Ervaart u ook pijn in de hiel? Onze experts kunnen u helpen! Neem contact met ons op.

HET EXPERTISECENTRUM VOET & BEWEGING

Hier vind je alles op het gebied van soepel en gezond bewegen. Je kunt bij ons terecht met een gerichte voet- of bewegingsklacht, voor een algehele check up van je loop- en bewegingspatroon, preventie en het verbeteren van je sportprestaties.

Je krijgt een expertteam om je heen dat intensief samenwerkt aan een snelle en doeltreffende oplossing. In dit team zitten onder meer register-podologen en podotherapeuten, fysiotherapeuten, medische pedicures, diëtistes, orthese- en hulpmiddelenspecialisten, gezondheidstrainers en runningtherapeuten, aangevuld met medisch specialisten op gebied van bewegen en sport.

Loopanalyse

Wil jij effectiever bewegen en beter presteren? Of wil je weten hoe je blessures kunt voorkomen? Maak dan een afspraak voor een uitgebreide loopanalyse.

Lees meer

Alle voet- en enkelzorg onder 1 dak

Afspraak maken?
Bel, mail of kom langs!

E-mailadres

Telefoon

Adres

Expertisecentrum voet & beweging
Ceintuurbaan 22
8024 AA Zwolle