HIELPIJN (HIELSPOOR EN FASCIITIS PLANTARIS)

(HIELSPOOR EN FASCIITIS PLANTARIS)

Hielspoor en fasciitis plantaris zijn beide overbelastingsblessures, die allebei hielpijn veroorzaken. De klachten beginnen bijna altijd sluipend.

Je kunt klachten ervaren zoals:

  • Een zeurende, niet goed aan te wijzen pijn onder de voet;
  • Onaangenaam stijf gevoel in de voet;
  • Vooral pijn en stijfheid ’s morgens vroeg of als je na rust weer in beweging komt;
  • Vaak pijn op de dag na de (sport)activiteiten;
  • Plotse pijn als het peesblad inscheurt. Dit komt weinig voor.

Uitleg

Bij een fasciitis plantaris is er sprake van kleine scheurtjes in de peesplaat onder de voet. Deze peesplaat bestaat uit bindweefsel en loopt van het hielbeen tot de tenen. De peesplaat geeft ondersteuning en stabiliteit aan de voet en heeft een belangrijke functie bij de landing, afwikkeling en afzet van de voet. Als de peesplaat geregeld onder een heel sterke spanning staat, kunnen er door de vergrote rek op het weefsel kleine scheurtjes ontstaan. Deze kleine beschadigingen veroorzaken pijn. De scheurtjes zijn te zien met een echo. Eventueel worden ook röntgenfoto’s gemaakt.

Als natuurlijke reactie op de scheurtjes in de peesplaat doet het lichaam een poging om de aanhechting van de peesplaat aan het bot te verstevigen, om zo weerstand te bieden aan de grote trekkrachten op deze aanhechting. De botaanwas bij de aanhechting van de pees aan het peesblad die daardoor ontstaat, noemt men de hielspoor. Dit uitgroeisel heeft de vorm van een kromme doorn.

Oorzaken

Zowel hielspoor als fasciitis plantaris zijn overbelastingsblessures. Het risico op deze blessures is groter bij:

  • Erg veel staan of lopen;
  • Onvoldoende beweeglijke enkels en voeten;
  • Beginnende sporters die te hard van stapel lopen;
  • Mensen die veel hardlopen en onvoldoende hersteltijd nemen;
  • Hardlopen of wandelen op ongeschikte schoenen;
  • Standsafwijkingen van de voeten of knieën;
  • Verkeerde looptechniek;

Onderzoek

Als je last hebt van hielklachten, maak dan een afspraak met het Expertisecentrum Voet & Beweging. Hiervoor heb je geen verwijzing van je huisarts nodig.

In ons centrum heb je een afspraak met een van onze specialisten. Het doel van de afspraak is de oorzaak van de klacht te vinden en een gericht behandelplan te kunnen maken.

Soms kan de specialist tijdens de afspraak direct achterhalen wat de oorzaak van de klacht is. In andere gevallen is aanvullend onderzoek nodig om te bepalen waar je precies last van hebt. Veel van dat aanvullend onderzoek kunnen we binnen ons centrum aanbieden, zoals echografie en een uitgebreide loop-/beweeganalyse met behulp van high speed camera’s. Je hoeft daarvoor dus niet worden doorverwezen naar weer een andere zorgverlener. Voor vormen van onderzoek die wij niet in ons centrum bieden, kan de specialist een doorverwijzing naar het ziekenhuis adviseren.

Behandeling

De volgende behandelingen zijn mogelijk:

  • In de acute fase: de voetzool koelen door hem over een met ijskoud water gevulde fles te rollen;
  • Op maat gemaakte steunzolen. Deze ondersteunen de voet, zodat er minder rek- en trekkrachten op de peesplaat komt te staan;
  • Geschikt schoeisel, passend bij de sportactiviteiten;
  • De belasting van de voet aanpassen, onder andere door een alternatieve training;
  • Spierversterkende oefeningen voor de voet, heupen en romp.

Verloop

Hielspoor en fasciitis plantaris zijn hardnekkige blessures, die bij onvoldoende maatregelen maanden kunnen duren. Peesweefsel is niet goed doorbloed waardoor het relatief lang duurt voordat de scheurtjes herstellen. Om te herstellen is het nodig om de belasting te verminderen. Houd je aan de leefregels en zorg voor een goede behandeling. Op een gegeven moment kun je de belasting geleidelijk weer opbouwen, en uiteindelijk weer normaal lopen, staan en sporten.

Leefregels

  • Door de kleine spieren in je voeten te trainen kun je klachten voorkomen of verminderen;
  • Gebruik geschikt (sport)schoeisel;
  • Zorg voor een goede balans tussen belasting en herstel;
  • Zorg voor een gedoseerde opbouw van de activiteiten;
  • Zoek tijdens de herstelperiode naar andere vormen van bewegen dan lopen, bijvoorbeeld fietsen of zwemmen. Wanneer de klachten minder worden, kun je de loopbelasting weer opbouwen.
  • Pak zo nodig je overgewicht aan.