4.5/5

Zoek

Zoek
4.5/5
99% beveelt ons aan
12 specialismen
55 jaar expert
Online adviesgesprek
Vorige
Volgende

Hardlopen in de natuur deel 2: obstaclerunning

Wie meer uitdaging wil dan het gewone hardlopen op de openbare weg of op een atletiekbaan, zou kunnen kiezen voor hardlopen in de natuur. In deel 2 van deze blogserie richten we de schijnwerpers op obstacleruns.

Wat is obstaclerunning?

Obstacleruns zijn de laatste jaren trending. De obstacleruns zijn er in allerlei varianten, zoals mudruns, strongmanruns, inron-vikingruns en hang-on runs. De basis in al deze varianten is een route door de natuur die je hardlopend moet afleggen en waarbij je allerlei obstakels tegenkomt. Denk bijvoorbeeld aan touwnetten of muren van hout of strobalen waar je overheen moet klimmen, prikkeldraad waar je onderdoor moet krijgen, modder en slootjes.  Het doel van de obstaclerun is het opzoeken van de fysieke en psychologische grenzen van je kunnen. Daarbij lijkt het in Nederland de trend te zijn om vooral zo vies mogelijk te worden; de funfactor krijgt steeds meer de overhand. Vaak geven deelnemers zich in groepjes op en soms komen ze zelfs verkleed.

Wat moet ik kunnen om een obstaclerun te kunnen uitlopen?

Een obstaclerun lopen vereist kracht, uithoudingsvermogen en lef. Door het accent op het entertainment gebeurt het steeds vaker dat mensen ongetraind en onvoorbereid deelnemen. Dat leidt gemakkelijk tot blessures en soms zelfs tot ernstige ongelukken.

Hoe bereid ik me voor op een obstaclerun?

Een goed opgebouwde training in kracht en conditie is niet overbodig. Wil je een loop van 12, 18, 21 of meer kilometer kunnen volbrengen, dan moet je die afstand op zijn minst hardlopend kunnen afleggen. Daarbij is het goed te bedenken dat 21 kilometer hardlopen een stuk minder zwaar is dan een obstaclerun van 21 kilometer. Steeds vaker bieden organisatoren van obstacleruns zelf trainingen aan, om deelnemers een goede voorbereiding te bieden.

Welke uitrusting heb ik nodig?

Voor obstacleruns heb je lichte hardloopschoenen nodig, die snel water afvoeren en extra grip hebben. Trek geen katoenen sportsokken aan, maar kies voor teensokken of andere speciale sokken die snel drogen. Sneldrogend ondergoed, een hardloopbroek, een shirt dat snel droogt en eventueel kniebeschermers maken je outfit compleet.

Waar vind ik informatie over wedstrijden?

Een overzicht van wedstrijden vind je op www.obstakels.com.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met hardlooptrainer Adri Kroes, een van de experts van het Expertisecentrum Voet & Beweging.

HET EXPERTISECENTRUM VOET & BEWEGING

Hier vind je alles op het gebied van soepel en gezond bewegen. Je kunt bij ons terecht met een gerichte voet- of bewegingsklacht, voor een algehele check up van je loop- en bewegingspatroon, preventie en het verbeteren van je sportprestaties.

Je krijgt een expertteam om je heen dat intensief samenwerkt aan een snelle en doeltreffende oplossing. In dit team zitten onder meer register-podologen en podotherapeuten, fysiotherapeuten, medische pedicures, diëtistes, orthese- en hulpmiddelenspecialisten, gezondheidstrainers en runningtherapeuten, aangevuld met medisch specialisten op gebied van bewegen en sport.

Loopanalyse

Wil jij effectiever bewegen en beter presteren? Of wil je weten hoe je blessures kunt voorkomen? Maak dan een afspraak voor een uitgebreide loopanalyse.

Lees meer

Alle voet- en enkelzorg onder 1 dak

Afspraak maken?
Bel, mail of kom langs!

E-mailadres

Telefoon

Adres

Expertisecentrum voet & beweging
Ceintuurbaan 22
8024 AA Zwolle