4.5/5

Zoek

Search
4.5/5
99% beveelt ons aan
12 specialismen
55 jaar expert
Gratis hardloopspreekuur
Gratis hardloopspreekuur
Previous
Next

Eet je voor of na het sporten?!

Er wordt veel gediscussieerd over het optimale tijdstip om te eten als je gaat sporten. Sommigen pleiten ervoor om voor het sporten te eten om energie op te doen, terwijl anderen de voorkeur geven aan voeding na het sporten om spierherstel te bevorderen. Er is geen strikte regel voor de ideale eettiming in de context van sport. Het is van belang om verschillende benaderingen uit te proberen en te ontdekken wat het beste voor jou werkt. Bovendien is het niet alleen de timing van de maaltijden, maar ook de inhoud ervan die van belang is.

 

Eten voor het sporten

Eten voor het sporten is als het tanken van een auto voordat je de weg op gaat. Tijdens het sporten verbruiken we extra energie en hebben daarom extra brandstof nodig. Daarom is het essentieel om ons lichaam vooraf te voorzien van de juiste voedingsstoffen. Het consumeren van koolhydraten vóór het sporten is cruciaal, aangezien het een directe bron van energie levert. Eiwitten zijn eveneens belangrijk voor het herstel en de opbouw van spieren. Een geschikte pre-workout maaltijd kan bijvoorbeeld bestaan uit een banaan en yoghurt.

 

Eten na het sporten

Na het sporten is het van belang om onze spieren te voeden met de juiste voedingsstoffen om herstel en opbouw te bevorderen. Eiwitten spelen hierbij een cruciale rol in het herstel en de ontwikkeling van spieren, terwijl koolhydraten essentieel zijn om de energievoorraad weer aan te vullen. Het is dan ook raadzaam om binnen 30 minuten na het sporten een maaltijd te nuttigen. Voorbeelden van geschikte post-workout maaltijden zijn onder andere eiwitshakes, kipfilet en zoete aardappelen.

 

Geen tijd?

In gevallen waarin er geen tijd is om vóór of direct na het sporten te eten, kan een snack van pas komen om het lichaam te voorzien van de nodige voedingsstoffen. Kies in dat geval voor een snack rijk aan zowel koolhydraten als eiwitten, zoals een banaan met noten of een eiwitshake.

 

Hydratie

Naast voeding is hydratatie van groot belang voor het lichaam. Water is essentieel om spieren te voeden en de algemene hydratatie op peil te houden. Het is daarom aan te raden om voldoende water te drinken voor, tijdens en na het sporten om het lichaam in balans te houden.

 

Heb je vragen over sporten, voeding en wat jij het beste kunt doen? Neem dan contact met ons op via de onderstaande knop. 

HET EXPERTISECENTRUM VOET & BEWEGING

Hier vind je alles op het gebied van soepel en gezond bewegen. Je kunt bij ons terecht met een gerichte voet- of bewegingsklacht, voor een algehele check up van je loop- en bewegingspatroon, preventie en het verbeteren van je sportprestaties.

Je krijgt een expertteam om je heen dat intensief samenwerkt aan een snelle en doeltreffende oplossing. In dit team zitten onder meer register-podologen en podotherapeuten, fysiotherapeuten, medische pedicures, diëtistes, orthese- en hulpmiddelenspecialisten, gezondheidstrainers en runningtherapeuten, aangevuld met medisch specialisten op gebied van bewegen en sport.

Loopanalyse

Wil jij effectiever bewegen en beter presteren? Of wil je weten hoe je blessures kunt voorkomen? Maak dan een afspraak voor een uitgebreide loopanalyse.

Lees meer

Alle voet- en enkelzorg onder 1 dak

Afspraak maken?
Bel, mail of kom langs!

E-mailadres

Telefoon

Adres

Expertisecentrum voet & beweging
Ceintuurbaan 22
8024 AA Zwolle