4.5/5

Zoek

Zoek
4.5/5
99% beveelt ons aan
12 specialismen
55 jaar expert
Online adviesgesprek
Vorige
Volgende

Optimaal Opwarmen voor Hardlopen in de Winter: 7 Effectieve Oefeningen

Het is verleidelijk om direct te beginnen met hardlopen zodra je de deur uitstapt, maar met de afnemende temperaturen is het cruciaal om je spieren eerst goed op te warmen. Ontdek met deze eenvoudige en doeltreffende oefeningen hoe je jouw lichaam optimaal voorbereidt op je hardloopronde, zelfs op koude winterdagen!

Het Belang van een Goede Warming-up

Hoewel het wellicht overdreven lijkt om extra oefeningen te doen vóór het hardlopen, zal je lichaam je er dankbaar voor zijn. Op koudere dagen is je lichaam namelijk vatbaarder voor blessures. Blootstelling aan de kou vermindert de bloedtoevoer naar de skeletspieren, wat leidt tot stijfheid en verminderde coördinatie. Slecht doorbloede spieren lopen bovendien een verhoogd risico op overbelasting en schade, vooral in combinatie met winterse elementen zoals gladheid. Een serieuze warming-up is dus essentieel!

Zeven Effectieve Opwarmoefeningen

Met deze zeven oefeningen kun je je lichaam in slechts vijf minuten goed opwarmen, zodat je vol vertrouwen naar buiten kunt gaan.

1. Touwtjespringen

Begin je warming-up met dertig seconden touwtjespringen. Als je binnen beperkte ruimte hebt, kun je een denkbeeldig touw gebruiken. Spring met beide voeten tegelijk omhoog en behoud een stevig tempo.

2. Heupen Losdraaien

Sta met je voeten op heupbreedte en til je rechterbeen recht vooruit op in een hoek van 90 graden. Draai je been naar opzij en laat het weer zakken, herhaal dit 5 keer zonder je voet op de grond te zetten. Houd je buikspieren gespannen en behoud je balans. Herhaal de beweging dan 5 keer in tegenovergestelde richting en doe hetzelfde met het andere been.

3. Hamstringstretch

Sta met je voeten op heupbreedte, steek één been naar voren en zet je hiel op de grond. Buig voorover met je neus richting je knie en zwaai je armen naar beneden. Herhaal deze stretch dertig seconden aan beide zijden.

4. Walk-out Planks

Buig voorover met je benen op heupbreedte en loop met je handen naar voren totdat je in de plankpositie staat. Keer langzaam terug met je handen naar je voeten en ga weer rechtop staan. Herhaal deze oefening dertig seconden, neem een korte pauze en herhaal nogmaals dertig seconden.

5. Binnenkant Dijen-stretch

Zet je voeten iets wijder en buig je rechterknie. Verplaats je gewicht naar rechts en leun met je handen op je rechterknie om de binnenkant van je linkerdij te strekken. Herhaal deze oefening aan de andere kant en doe dit dertig seconden.

6. Hakken Billen

Tik in een redelijk tempo gedurende dertig seconden afwisselend je linker- en rechterbil aan met respectievelijk je linker- en rechterhak. Breng daarbij je knie naar voren en laat hem niet onder je lichaam hangen.

7. Skipping

Trek in een redelijk tempo gedurende dertig seconden om en om je linker- en rechterknie op. Span je buikspieren aan en houd je rug recht. Houd het contact met de grond kort.

Met deze complete opwarmroutine ben je nu goed opgewarmd en klaar om volop te genieten van je hardloopronde, zelfs in de winter!

HET EXPERTISECENTRUM VOET & BEWEGING

Hier vind je alles op het gebied van soepel en gezond bewegen. Je kunt bij ons terecht met een gerichte voet- of bewegingsklacht, voor een algehele check up van je loop- en bewegingspatroon, preventie en het verbeteren van je sportprestaties.

Je krijgt een expertteam om je heen dat intensief samenwerkt aan een snelle en doeltreffende oplossing. In dit team zitten onder meer register-podologen en podotherapeuten, fysiotherapeuten, medische pedicures, diëtistes, orthese- en hulpmiddelenspecialisten, gezondheidstrainers en runningtherapeuten, aangevuld met medisch specialisten op gebied van bewegen en sport.

Loopanalyse

Wil jij effectiever bewegen en beter presteren? Of wil je weten hoe je blessures kunt voorkomen? Maak dan een afspraak voor een uitgebreide loopanalyse.

Lees meer

Alle voet- en enkelzorg onder 1 dak

Afspraak maken?
Bel, mail of kom langs!

E-mailadres

Telefoon

Adres

Expertisecentrum voet & beweging
Ceintuurbaan 22
8024 AA Zwolle