Ben jij klaar voor de 4 mijl van Zwolle?

Het was even niet zoals we gewend zijn, maar toch was het een bijzonder hardloopevenement om naar uit te kijken: de 4 mijl van Zwolle georganiseerd door Run2Day van 7 t/m 13 juni 2021. Ook het Expertisecentrum Voet & Beweging heeft meegelopen om het goede doel 112 Nepal te steunen. Benieuwd naar foto’s? Lees dan verder. 

Ga jij binnenkort ook meedoen aan een hardloopevent? Met deze 10 tips wordt dat vast een succes!

 

TIP 1: CHECK JE SCHOENEN

Goede loopschoenen zijn een must. Je voorkomt er een hoop nare blessures mee. Geen goede schoenen? Ga naar een hardloopspeciaalzaak en haal een paar. Je hebt nu nog genoeg tijd om je nieuwe paar in te lopen.

 

TIP 2: SCHAF GOEDE SOKKEN AAN

Blaren kunnen je loopplezier flink bederven. Draag daarom sportsokken die een goede pasvorm hebben en niet plooien. Om al te veel spierpijn na het lopen te voorkomen, kun je compressiehardloopsokken overwegen.

 

TIP 3: HOUD REKENING MET DE WEERSOMSTANDIGHEDEN

Je weet het in Nederland nooit met het weer. In de maand juni kan het heel fris zijn, maar ook een hittegolf is niet ondenkbaar. Onderschat daarom het belang van goede sportkleding niet. De juiste hardloopkleding houdt je lichaam droog en koel, ook als het erg warm is, omdat het gemaakt is van ademend, vochtregulerend en winddicht materiaal. Regent het hard? Draag dan een waterdicht jack. En is het een zeer warme dag, stel je doel dan bij.

 

TIP 4: RUST EN SLAAP GENOEG

Een vermoeid en gespannen lijf kan minder grote prestaties leveren. Zorg voor voldoende ontspanning en slaap voldoende.

 

TIP 5: DRINK VOLDOENDE

Drink veel water. Niet alleen tijdens de loopwedstrijd, maar ook in de voorbereidingsperiode. Drink je veel koffie, dan heb je nog meer water nodig dan normaal. Ook tijdens de wedstrijd moet je veel drinken, want je verliest veel vocht.

 

TIP 6: ZORG VOOR VOLDOENDE BRANDSTOF

Twee of drie keer per week hardlopen vraagt energie van je lichaam. Voorzie je lichaam van voldoende energie om deze prestatie aan te kunnen, door wat meer en vaker op een dag te eten. En dan natuurlijk geen chips en koeken, maar gezond voedsel – voed je lichaam, niet je mond!

 

TIP 7: WEES FLEXIBEL

Veel lopers willen hun persoonlijk record verbeteren. Heb jij ook een bepaalde streeftijd in je hoofd? Prima, maar blijf realistisch. In omstandigheden als hoge temperaturen, verkoudheid of ziekte, menstruatie of psychische belasting kan het zijn dat je je doel moet bijstellen. Het belangrijkste is: op een verantwoorde manier finishen.

 

TIP 8: JE KUNT HET, VERTROUW OP JEZELF!

Je hebt je niet voor niets opgegeven. Twijfel niet aan je kunnen.

Ga ervoor, nu je een startbewijs hebt!

 

TIP 9: DE LAATSTE WEEK

Je staat vlak voor een grote prestatie. Het is niet verstandig om nu nog zwaar te trainen. Rust en lichte trainingen vormen de beste voorbereiding.

Op de dag van de 4 mijl van Zwolle kun je het beste zo weinig mogelijk energie verbruiken.

 

TIP 10: RUSTIG VAN START

De opwinding van in het startvak staan alleen al zorgt voor een verhoogde hartslag. Ga je met deze hartslag lopen in je normale tempo, dan verbruik je meer energie.

Loop daarom het eerste stuk extra rustig.

 

Bedankt!

Wij bedanken Run2Day en iedereen die zijn bedrage heeft gedaan via de donatiebox bij het Expertisecentrum Voet & Beweging. We hebben er graag 4 mijl voor gelopen!

Marieke, Jan-Matthijs, Sebastiaan en Kiki

Ook zonder een hardloopevent kun je 112Nepal natuurlijk steunen! Dit kan via de website.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email

Maak gemakkelijk een afspraak bij het Expertisecentrum Voet & Beweging.

Het Expertisecentrum Voet & Beweging

Hier vind je alles op het gebied van soepel en gezond bewegen. Je kunt bij ons terecht met een gerichte voet- of bewegingsklacht, voor een algehele check up van je loop- en bewegingspatroon, preventie en het verbeteren van je sportprestaties. Je krijgt een expertteam om je heen dat intensief samenwerkt aan een snelle en doeltreffende oplossing. In dit team zitten onder meer register-podologen en podotherapeuten, fysiotherapeuten, medische pedicures, diëtistes, orthese- en hulpmiddelenspecialisten, gezondheidstrainers en runningtherapeuten, aangevuld met medisch specialisten op gebied van bewegen en sport.

Loopanalyse

Wil jij effectiever bewegen en beter presteren? Of wil je weten hoe je blessures kunt voorkomen? Maak dan een afspraak voor een uitgebreide loopanalyse.

Agenda

  • Geen activiteiten